Lacoste fra poloer til modefænomen
Da Rene Lacoste i 1933 lancerede et polo mærke med hans eget efternavn, så havde han nok aldrig forventet, at mærket ville blive et af verdens mest kendte trademarks i det nye årtusinde! Men lige fra introduktionen af den nye tennis polo, var mærket en bragende succes, og sidenhen blev det både til flere op- og nedture.
Lacoste som idag er mest kendt for den lille krokodille, er ikke længere blot et polo mærker, selvom poloerne stadigvæk er grundstenen i et kæmpe modehus. Du kan idag finde den berømte krokodille på næsten alle typer varer. Tasker, smykker, parfumer, sko og fodtøj, accessories, punge, huer, Lacoste solbriller, tøj mm. Mærket dækker med andre ord alt indenfor modeindustrien til den moderne mand og kvinde.
Men hvorfor er det, at Lacoste idag er så kendt og populært? Og hvordan er det lykkes Lacoste at være på toppen i over et årti, uden at kunderne mister interessen for produkterne?
Svaret er ganske simpelt. Lacoste har en meget stram og selektiv distribution. Denne stramme distribution har både gavnet forhandlerne og mærket selv. Du ser nemlig ikke Lacoste poloer eller produkter online eller i outletbutikker til halvpris eller mindre. Mærket sælges altid til vejledende priser, og er der endelig tilbud, så taler vi om størrelses ordenen 10-20%.
Dette har vist sig at være en succes, da mærket i kundernes bevidsthed hele tiden holder værdien, og ikke bliver discount. Dertil kan man så lægge en super god branding strategi, samt nogle top lækre produkter og dufte. Kvaliteten er altid i orden, og har man en reklamation, så har Lacoste været gode til, at give en god service til kunderne, så de følte sig værdifulde.
Derfor er det ingen overraskelse, at Lacoste selv i 2010 er super hot, og stadigvæk er blandt de mest attraktive brands når det især gælder tøj, sko og parfumer.