Undrer du dig nogensinde over hvem der operer på det grønlandske aviationsmarked?
Her er en kort gennemgang af aviationshistorien omkring grønland.
De første flyvninger, på Grønland, blev gennemført med letvægts-DHC-3 Ottere og Sikorsky S-55-helikoptere. Det var tilbage i begyndelsen af 1960’erne.SAS eller Scandinavian Airlines System, som det hed dengang var de første til at introducere kommerciel flyvning på grønland, og de oprettede et selskab til formålet – Air Greenland, eller Grønlandsfly som det hed dengang.
DHC-3 otteren var således det første fly på Grønland. Siden da er der dog sket lidt. Det er 50 år siden DHC-3 otteren første gang plantede sit landingsstel på den golde, hårde is, og udviklingen,de sidste par år specielt, har været rivende. Op igennem 1970’erne var det primært helikoptere der blev brugt til transport, Sikorski S61, og Douglas DC6 var de foretrukne fartøjer helt frem til 1980’erne hvor de fleste af heliopterne blev udskiftet med Bell 206 og 212’ere. I midten af 1980’erne blev Dash 7’er flyveren til den foretrukne maskine i Grønland, primært på grund af dens uovertrufne manøvreringsevner i de ofte vanskelige grønlandske vejrforhold.
Først i 1998 begyndte man at flyve med jetflyvere over grøndland. Den første jetflyver der blev taget i brug var en boeing 757-200. I 2003 Købte Air Greenland sin første Airbus, en A330-200, som stadig den dag i dag er på vingerne.