Kønsløst legetøj fra LEGO
Et meget stolt advertising agency, Advance, har sat streg under deres eget navn på den internationale markedsføringsscene, da de i efteråret formåede at markedsføre LEGOs nye tiltag til småpiger. Hidtil har LEGO ikke formået at slå sig fast som legetøj til piger – hvilket for nogen virker helt underligt, hvis deres enorme succes på drengemarkedet tages i betragtning.
Men det har vist sig, at LEGO er helt utroligt svært at sælge til piger. Trods dette mismatch, insisterer LEGO imidlertid på at etablere sig selv på markedet for pigelegetøj, og derfor fik Advance deres opgave for, da et nyt tiltag til piger blev sat i gang i 2011.
Om det var held, et modent marked eller ren og skær dygtighed, det er ikke til at vide, men sikkert er det, at sidstnævnte har været afgørende for den succes, som Advance formåede til skabe omkring det nye legetøjsunivers til piger, LEGO Friends. Succesen er i hvert tilfælde en realitet. Flere millioner pigebørn har oprettet sig på den dertil indrettede hjemmeside, hvor de kan ”blive venner med” de nye LEGO-figurer, der er piger, der laver ”pigeting” såsom fx at tage på café eller shoppingtur med veninderne.
Dermed er den umulige opgave altså løst, og pigerne har fået deres helt eget LEGO-univers.