Slår online supermarkederne nærsupermarkederne?

0

Nye tal viser at 37% af forbruget i DK er digitalt. Og det vokser stadig. Over 7% af nethandlen er dagligvarer. Det betyder at ca. 3% af al omsætningen i Dk ligger i onlinesupermarkederne. Det er meget at tale om hele procenter, men det er nu engang sådan det er.

Nemlig.com har fx ramt en guldåre og rider nu på en vækstbølge uden lige. De ansætter flere folk. De udvider leveringsområdet. De udvider leveringstiden. De forbedrer deres bedre service. De får flere billige varer.
Og flere og flere forbrugere hopper på vognen. Det bliver mere acceptabelt og hverken underligt eller specielt. Antallet af netsupermarkedet vil eksplodere og flere og flere nichebutikker vil se dagens lys. Lokaleomkostningerne er ens på nettet uanset om du hedder Coop, Dansk Supermarked eller John eButik.

Pris vil altid være et issue, men det er langt fra det eneste. Der er plads til både økologiske, slankende, børnevenlige, helse og alt muligt andet inden for kategorien af dagligvarer online.
Så længe at de små formår at dele kørselsbyrden/vognparken/chaufførlønningerne, så vil de kunne hamle op med stordriften fra Coop og Dansk supermarked. Og når først den er væk, ja så kan forbrugerne se frem til bedre service og nicheservices i den blodrøde konkurrence, som kommer til at præge branchen.

Hvornår forsvinder de fysiske supermarkeder?
Der er rigtig mange ulemper ved at handle ind i de fysiske butikker, som man opdager er gode at slippe for når man gør det online i stedet. Tomme flasker de ikke godkender, køerne er laaaange, flaskeautomaten virker aldrig, udsolgte varer og man skal handle flere steder for at få det hele. Man slæbe varerne ind/ud og op/ned og får laaange arme. Du går op og ned af gangene i supermarkedet og tager denne byrde for givet, men med onlinehandel, så kan du blot kopiere alle dine varer fra seneste handle og så har du klaret det hele på nul komma fem.

Inden længe vil vi også se at de store spillere vil gå fra dagligvarer til dagligvarer og non-food artikler, ligesom man ser det i Bilka og Føtex. Så kan du også spare turen til byen for at købe gaver ind til weekendens fest, fødselsdag eller værtindegave.

Andre vigtige indkøbere
Hvad med de svagtseende, dårligt gående og dem med dårlig ryg, gigt og andre funktionshæmmende lidelser. Det er ikke nogen lille gruppe. De udgør op til 40% af dagligvarerindkøberne. Hvad tror du de siger til mad til dørtrinnet? Hvad nu hvis et online supermarked også tilbyder at bære varerne ind til køleskabet og for få ekstra kroner stiller de såmænd også varer helt ind i køleskabet, madskuffen og frugtkurven. Se så taler vi om en serviceydelse, der kan konkurrere med hjemmehjælpen og perspektivet bliver derved helt enormt for online supermarkederne.

Vi har så travlt så travlt
Fænomenet er stigende. Småbørnsfamilierne kan ikke få hverdagen til at hænge sammen. Når det skal gå hurtigt så mister vi evnen og inspirationen til at skabe noget nyt lækker hverdagsmad. Her kommer online supermarkederne til at skulle skabe sig et albuerum. Flere små online butikker tilbyder at man kan købe hele madkasser med mad til 7 nemme og lækre madretter pakket i poser, lige klar til at tilberede. Mad på 20-35 minutter med opskrift, tilberedning og diverse ingedienser i den rette dosering gør det hamrende nemt og lærerigt at lave hverdagsmichellinmad onsdag kl. 17. Det er sgu næsten for godt til ikke at sige ja.

Hvor er de digitale supermarkeder om nogle år?
Der er flere end nu. Det er helt sikkert. På et så stort marked er der plads til 10-15 store spillere. Dvs. at når Coop og Dansk supermarked for alvor får taget sig sammen og rykket på denne tangent, så ser vi både Rema1000, Fakta, Edeka, Superbrugsen, Kvickly, Føtex, Bilka, Netto, Kiwi, Lidl, Spar, Aldi og hvad de nu hedder med onlineinitiativer som for alvor gør det sjovt og nemt at købe ind online.

Leave A Reply

Your email address will not be published.