Sådan ansætter du en konsulent, og får resultaterne du ønsker

0

Det første trin er, at finde ud af om du rent faktisk har brug for hjælp udefra, og skriv så nogle ting ned, som du mangler hjælp til.

Beslut om hjælp udefra er nødvendigt

Succes, i en hvilken som helst situation, bygger på to ting:

Tilgængelig arbejdskraft og dennes ekspertise.

Hvis din organisation ikke kan følge med på bare én af de to kategorier, så er det tid til at søge nye kræfter udenfor firmaet.

Du kan have brug for, at der er et par nye øjne, som kigger din organisation igennem, for at få et frisk perspektiv. For eksempel for at gennemtænke nye strategiske muligheder eller for at finde måder hvorpå firmaets effektivitet kan øges.

Førnævnte eksempler er begge gode grunde til at ansætte en konsulent. Men, du skal være forsigtig, fordi hjælp udefra er både dyrt, risikabelt og hårdt arbejde. Derfor er de næste sektioner om, at finde den type af hjælp og involvering du ønsker.

Find typen af hjælp du ønsker

Inden du ringer eller sender en e-mail for at signalere interesse i en konsulent, skal du vide hvilken type hjælp, du har brug for.

Har du brug for en eksperts syn på firmaet, eller skal du have hjælp med en opgave eller et projekt?

At finde og vælge en outsourcet projektgruppe er meget anderledes i forhold til at beskæftige sig med en projektrådgiver. En outsourcet projektgruppe vil komme med deres egne metoder og folk til at planlægge, implementere og levere et givet projekt; det er højest sandsynligt, at de ikke vil ændre så meget på deres metoder. Dette gælder blandt andet for konsulenter, som du f.eks. kan finde på Odesk.

For at finde ud af om du har brug for taktisk eller strategisk hjælp, spørg dig selv og dine kolleger disse tre spørgsmål:

1: Hvilken type hjælp har vi brug for:
A. Tager hånd om problemet, og får det til at gå væk? ELLER
B. Guider os gennem dilemmaet?

2: Har vi lyst til at hjælpen:
A. Giver os en fuldfærdig løsning (som et computersystem, SOP-skabelon eller en outsourcet firmafunktion)? ELLER
B. Hjælper os med at fikse og bygge ovenpå et unikt behov

Har vi lyst til at hjælpen:

  1. Hjælper os med en kortvarig arbejdskrafts- eller ekspertisemangel? ELLER
  2. Hjælper os med at finde en langvarig løsning?

Hvis du svarer “A” til alle tre spørgsmål, skal du vælge et firma, du kan fuldstændigt uddelegere eller outsource dit arbejde til, så som en midlertidig direktør, en virksomhed som har arbejdskraft eller en ordreproducerende virksomhed. Dette inkluderer også køb af SOP, valideringer og andre skabeloner.

Hvis du svarer “B” til ovenstående spørgsmål, skal du vælge en individuel konsulent, såsom Kasper Langman, som vil give dig personlige råd målrettet mod dit firma. I dette tilfælde bør du forvente, at du også selv skal gøre noget af arbejdet. Eksempler kan være at bede en ekspert om at holde et workshop over et bestemt emne, og så få ham til at guide medarbejderne igennem problemstillinger; udarbejd en rapport om virksomhedens stærke sider; fungere som en ekspert på forhånd eller lav en diagnostisk revision af et bestemt område.

Videnskompetencer

Den første kvalificeringstest, konsulenten skal bestå, er om han har nok erfaring fra den virkelig verden, så han kan give dig den bedst mulige løsning. Certifikater var engang gode indikatorer, men efterhånden er det blevet let for folk at få hurtige og nemme certifikater på kurser, så jeg vil ikke længere anbefale at bruge certifikater som beviser for erfaring.

I stedet bør du kigge på konsulentens udgivelser og offentlige taler. Beskriver deres artikler og taler hvad der fungerer og hvad der ikke gør, eller er det blot en dårlig salgstale?

Du skal være helt sikker på, at du vælger den rette rådgiver. Bed om et resume eller CV fra konsulenten du skal bruge til projektet. En ekspert på området refundering er nok ikke den bedste person at ansætte for at hjælpe dig med at ændre på produktudviklingsprocessen. Derfor, hvis du har brug for en refunderingsekspert, bør du lede efter specifikke artikler og taler om refundering af én, som ved en masse om emnet.

Bæredygtige råd til handling

Husk at overveje om rådene, du finder i konsulentens publikationer, er tilpasningsdygtige og bæredygtige. Du skal have i tankerne, om konsulenten virkelig er interesseret i din situation, og prøver at tilpasse hans eller hendes råd til dit behov, og giver dig værktøjer og know-how, som du selv kan bruge i lignende situationer i fremtiden.

Afsluttende tanker

Når du har fundet og valgt den bedste konsulent for dig, og har verificeret hans eller hendes evne til at levere resultater, er det tid til at lave en kontrakt. En undersøgelse fra 2007 udgivet i MX viste, at manglende overholdelse af kontrakten fra konsulentens side bidrog til at 63% af virksomhederne mistede omsætning.

Ovenstående bør hjælpe dig med at investere i servicer udefra, om det så er at hyre en enkelt konsulent eller outsourcing af en hel afdeling. At ansætte en konsulent er som et forhold: Et dårligt samarbejde skader begge parters ry og vil koste tid, penge og muligheder; et godt samarbejde vil være en af de største øjenåbnere nogensinde.

Leave A Reply

Your email address will not be published.