Mit navn er Mads Andreas Olesen, og jeg har lavet et lille input her til GratisNyheder.
Hvert år udklækkes nye iværksættere; initiativtagere som nogle gange lykkes med foretagendet. Men hvad var meningen med galskaben, hvis erfaringerne ikke blev givet videre til de næste iværksætter-generationer? En del af dét at skabe, handler om at et værk kan bestå og leve videre uden skaberen. Så har man i sandhed skabt et bestående værk. I mere abstrakt form er videndeling præcis denne øvelse – man producerer viden gennem erfaring og deler den, så den eksisterer i ny form overalt. Nu blev det “spacy”, men noget der til gengæld er jordnært, er den viden, du kan finde på bloggen “Mads Andreas Olesen”, som er hands-on iværksætter tips.
Her på GratisNyheder har artikler såsom Webblers også sat lidt fokus på iværksætteriet. Hvis iværksætteri-viden tænder op for din tankevirksomhed, så kan det anbefales, at du læser de forskellige indlæg og deltager aktivt i debatten.
At blive iværksætter
Det sværeste ved iværksætter-hvervet er etableringsprocessen. De første 2 år af din virksomheds levetid, er de mest kritiske. Dit fundament og dine omgivelser er langt mere skrøbelige overfor både produktive og destruktive beslutninger, som du træffer. I de efterfølgende år, vil din balancerede virksomhed lettere kunne modstå uheldigheder eller uforudsete forandringer i markedet. I de første 2 år arbejder du på at finde forretningen i din forretning – altså at finde ud af hvor du tjener dine penge. Du pivoterer måske dit koncept flere gange før det tager den endelige form. I denne etableringsproces kan du med fordel indhente viden udefra. Fremfor at begå begynderfejlene selv, så kan du proaktivt lære af andres.
Skalering af dit startup
For at give et konkret eksempel, så kan man eksempelvis fremhæve indlægget om Skalér dig selv. Indlægget kommer nærmere ind på hvordan du sikrer, at din virksomhed er klar til vækst på et område, som måske overses; nemlig adgang til human kapital, talent, personale – kald det hvad du vil, for kært barn har mange navne. Hvis din virksomhed skal tage fart, eller bare skal have chance for overlevelse, skal du kunne tiltrække dygtige medarbejdere. Alt i erhvervslivet handler trods alt om mennesker i sidste ende.
Mads Andreas Olesen-bloggen – en modreaktion
Bloggen blev lavet som modreaktion til meget af det indhold, som deles på sociale medier, og som optager al vores virtuelle ånderum. Vi indånder – eller konsumerer om du vil – luftigt indhold, som er floskelfyldt og sjældent konkret nok til egentligt at give en handlingsrettet effekt for læseren. Et klassisk eksempel er blogindlæg, som hedder 5 gode råd til XYZ, men når man så læser indlægget, så har de 5 punkter ingen konkrete eksempler. Det er bare koncepter, som ikke egentligt bidrager til egentlig forandring. En guide til at skrive godt indhold, har oftest bare konklusionen “Skriv noget, folk gider læse”. Internettet har i sandhed demokratiseret viden, men det er også blevet til en uigennemsigtig jungle af informationssludder.
Overvej dine muligheder som intraprenør
Hvis du endnu ikke har kastet dig ud i iværksætteriet, men har en kraftig overvejelse om at finde en plads et sted i iværksætter-økosystemet, så kan det anbefales at læse om dét at være Intraprenør. Det kan nemlig være en god idé at få lov til at starte projekter i en etableret virksomhed inden, du selv starter din egen. Således kan man omdanne entreprenørprædikatet til intraprenør – altså at du er i en virksomhed, men måske stadig kan tage den læring med dig, som du ellers ville have fået som iværksætter. Forskellen er at du som intraprenør ikke har risikoen. Hvis du kan leve med, at du ikke nødvendigvis ejer virksomheden, som du arbejder for, så har du alletiders adgang til viden og erfaring uden risikoen ved faktisk at være iværksætter og hæfte økonomisk.
Indlægget er skrevet af Mads Andreas Olesen, så holdningerne i indlægget er selvfølgelig vægtede. Men du kan læse gratis viden, så det går vel nok.