Har teambuilding stadig en effekt?
I 80’erne vandt begrebet teambuilding for alvor indpas i de danske virksomheder. Konsulenter og deciderede teambuilding virksomheder dukkede op overalt, og var med til at overbevise virksomhedsledere om, at teambuilding var vejen til en bedre og sundere virksomhedskultur. Hvis man har været på arbejdsmarkedet i en større virksomhed i et par årtier, er der nok heller ikke nogen tvivl om, at man er blevet udsat for lidt af hvert, når det kommer til disse kurser.
Der findes naturligvis mange forskellige måder at lave teambuilding på, og mens nogen passer godt på en specielt type mennesker, virker andre øvelser på andre. Der er så igen også dem, der ikke mener at teambuilding er noget der hører hjemme på arbejdspladsen. Nogen vil dog nok også mene, at hvis der er behov for teambuilding kan dette skyldes, at der er et mere dybdegående problem på arbejdspladsen, hvis der er behov for at lave nogle øvelser for at få teams til at trives. Det er dog igen noget der er forskelligt fra virksomhed til virksomhed.
Problemet med mange teambuilding kurser, er at der reelt ikke er blevet analyseret det mindste på virksomheden, inden der bliver sat gang i løjerne. Det er svært at sammensætte en række øvelser, der giver mening for en en hver virksomhed, og skal der være en chance for at der rent faktisk kommer noget positivt og konstruktivt ud af det, vil det være en åbenlys nødvendighed at det tages seriøst.
Hyr et godt bureau
Der findes event bureauer, der tager sig til at sætte sig ind i virksomheden, det drejer sig om, og der findes event bureauer, der tilbyder det samme uanset om det er til et advokatkontor eller en tøjbutik. Det siger næsten sig selv, at du får mest ud af at vælge en af de førstnævnte.
Det er ikke svært at finde nogen der tilbyder billig teambuilding, men billig er ikke en god ting, hvis det ikke tilhører nogen former for værdi. Det er bedre at betale mere for nogen, der tager opgaven seriøst, og dermed rent faktisk er med til at skabe noget værdi for de ansatte i virksomheden, og dermed også for virksomheden.