Brud må markedsføringloven i byggeri-branchen

Uigennemskuelige før priser og komplekse varer snyder forbrugerne

0

 

Det er ikke så sjældent endda at markedsføringsloven bliver brugt, især i byggeri-branchen er det et stigende problem. Vi kender alle de ekstremt høje priser på f.eks nytårskrudt, selvom der bliver skiltet med 40% rabat.

Forbrugerombudsmanden skriver:

“Når en forretning reklamerer for et tilbud og angiver før-/nu-priser, skal det kunne dokumenteres, at varen faktisk har været til salg til den førpris, der er angivet.

Det er et krav, at førprisen skal have været gældende i en længere periode, umiddelbart inden prisen på varen er blevet sat ned. En periode på 6 sammenhængende uger anses for at være en længere periode”

 

Kilde:  https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/tilbud-og-udsalgspriser/tilbudspriser/

Emnet har været omtalt når der bliver holdt Black Friday, her bliver mange webshops beskyldt for at sætte deres priser op inden dagen, så kan de på dagen sætte varerne ned og skrive ’tilbud’. Selvom du sætter varerne op 6 uger før Black Friday, for så at sætte dem ned igen er der altså tale om ulovlig vildledning.

Byggeri branchen trænger til en større gennemgang.

 

Gennemgange af flere byggevirksomheder viser at at der bliver kørt med faste “tilbud” i butikkerne såvel som i webshopsne. Det er ikke kun forbrugeren der bliver snydt, men det giver også en ulige konkurrence i markedet.

“Vi er i en hård branche, alle vores konkurrenter – online – kører med faste rabatter fra 15% og op til 70%. Det er ikke periodebaseret, men simpelthen faste rabatter. Vi lever selv af at sælge billige vinduer, men vi tør ikke konkurrere med ulovlig vildledning.” – Udtaler en medarbejder i Net 2 Kompagniet.

 

“Heldigvis oplever vi dog at producenterne af f.eks plastik vinduer, ikke accepterer falsk markedsføring i længden, og hos os betyder et godt og langvarigt samarbejde mest. Vi tænker langsigtet og krydser fingre for at forbrugerombudsmanden får øjnene op for denne problematik, men problemet er, at vi tror desværre at kunderne ikke kan gennemskue at det bare er et salgstrick.”

Problemet er ikke kun i vinduer, men breder sig på tværs af hele byggebranchen.

Det kan gå rigtig galt hvis der ikke bliver rettet ind

Selvom de fleste forbrugere nøjedes med at irritere sig, kan der komme rigtig grimme sager ud af det hvis virksomhederne bliver meldt til forbrugerombudsmanden. Virksomhederne risikerer både bøder og en politianmeldelse.

Forbrugerne bliver mere og mere bevidste om problemet og internettets fremgang har bestemt gjort det sværere for butikkerne at gøre deres priser uigennemsigtige.  Det er et spørgsmål om tid før også mere komplekse varer fra bygge-branchen også er repræsenteret på prissammenligningsportaler som Pricerunner og Kelkoo.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.