Brug LinkedIn til at sælge mere.
Det sociale medie kan være din vej til mere salg
Sidder du som key account manager eller på anden vis arbejder som B2B sælger, så er LinkedIn et fantastisk værktøj.
Som du nok ved, handler salg på mange måder om relationer – uanset om du sælger til privatpersoner eller virksomheder. På LinkedIn har du mulighed for at finde de rigtige beslutningstagere i de rigtige virksomheder, og endda kontakte dem. Men hvordan gør du helt konkret?
Brug LinkedIn til at finde beslutningstager
Først og fremmest er LinkedIn et glimrende værktøj til at finde beslutningstagere. Du kan se navn, virksomhed, stilling på vedkommendes profil, og derfor hurtigt vurdere om han eller hun er den rigtige at fokusere på.
Dyrk dit personlige brand
LinkedIn er også en platform, hvor du kan dyrke dit personlige brand og skabe et navn i branchen. Gennem faglige diskussioner og udgivelse af LinkedIn-artikler, kan du udvise din ekspertise og professionalisme. Dette kan gøre dig til en go-to-guy indenfor din branche, hvilket selvfølgelig er en stærk lead-generator. Derudover får du også en betydelig fordel, hvis du kontakter en potentiel kunde, som har et positivt indtryk af dig fra LinkedIn.
Vigtigt er det dog at pointere, at dette også gælder den anden vej rundt. Hvis du udviser respektløs adfærd, mangel på ekspertise og generelt agerer uhensigtsmæssigt og uprofessionelt, skader du altså dit personlige brand. Dette giver selvsagt ikke flere salg, tværtimod risikerer du at miste kunder, fordi de har fået en negativ opfattelse af dig gennem LinkedIn.
Etablér relationer
En tredje mulighed på LinkedIn er at etablere relationer. Det kommer selvfølgelig i kombination med de to ovenstående punkter. Som nævnt i starten, er relationer enormt vigtige, når du skal sælge. Det er de færreste, som vil købe af en fremmed, der ringer uopfordret og lover guld og grønne skove. På LinkedIn har du mulighed for at pleje dit netværk og opbygge relationer til potentielle kunder i din branche.
Ringer du til en person, som kender dig gennem LinkedIn, har du altså bedre forudsætninger for at sælge til vedkommende. Selvom det nogle gange kan virke som spild af tid at bruge energi på folk, som ikke er købeklare lige nu, så er det en investering i fremtiden. Du skal opfatte det, som en masse små frø du planter, der, efter at være vandet og gødet tilstrækkeligt, vokser sig store og kan høstes. I længden betaler denne strategi sig – uden tvivl.