Når E-sporten og sportspsykologien mødes
E-sporten er en platform, der stormer frem. Af den grund har en aarhusiansk sportspsykolog også kastet sig ud i at hjælpe gamerne, med at blive endnu dygtigere til deres sport. E-sport er dog alligevel en en verden, som langt fra alle kan forholde sig til.
E-sporten deler vandene, bl.a. blandt forældrene til dem som dyrker sporten. Typiske bekymringer går på, om deres “hobby” er sund eller usund, og om de bruger spilleverdenen som en mental flugtvej. E-sport deler også vandene ift. om man kan betragte det som et erhverv og som en reel sport. Danmarks Idrætsforbund har f.eks. endnu ikke anerkendt det som en sportsgren – heller ikke på trods af at det danske hold Astralis vandt VM i 2018 i Counter-Strike.
CNN beskriver i en artikel, hvordan E-sport på globalt plan i 2019 er en milliardindustri. Forretningsfolk, firmaer og sponsorer investerer allerede i hold og spillere på helt samme måde, som de gør inden for f.eks. fodbold. CNN beskriver også, hvordan E-sport har en imponerende seerskare på verdensplan der runder ca. 380 millioner i 2019.
Om man vil det eller ej, så er E-sport altså kommet for at blive.
Mentaltræningen inden for E-sport
En af de psykologer som har koblet psykologien med E-sporten er sportspsykolog i Århus, Kasper Høgh. Selv indenfor psykologiens verden er E-sport helt nyt, men ikke desto mindre, så har Kasper grebet bolden på, at arbejde med de unge gamere.
Kasper anerkender hvor dedikerede sportsfolk gamerne er. Han er også helt bevidst om, hvor intenst man arbejder med hovedet indenfor E-sport.
Mange gamere træner langt flere timer om dagen end de regulære sportsfolk, da kroppen ved fysisk sport har brug for mere restitution. Man skal indenfor E-sport træffe hurtige og refleksive beslutninger, og man er under et stort pres fra det community, som kigger en over skulderen. Det er derfor vigtigt at være på plads indvendigt, for at kunne præstere sit bedste.
Med E-sporten hersker der ingen tvivl om, at vi har med en gruppe dedikerede unge at gøre. De er med til at lave et helt nyt skift, i måden vi forstår sport på. Der er derfor både et stort behov og potentiale i at arbejde med de unge gamere for at sikre dem en lang karriere, hvor de heller ikke brænder ud af deres arbejde.