Hvad skal du vide, når du vil starte en webshop?
Når man er selvstændig, så er det nærmest uundgåeligt, at man ikke får fyldt en masse erfaring i rygsækken i den forretning, man har skabt. En af de områder, som flere og flere får mere viden om er både markedsføring og hjemmesider. Hvis du er iblandt dem, som har haft flere webshops, så er der med garanti en masse viden, som du ville ønske, du havde haft, da din første webshop skulle lanceres.
Hvis du derimod skal til at have din første webshop, så finder du her nogle overvejelser, du kan gøre dig, inden du får den lavet.
Hvilket produkt / ydelse vil du sælge?
Som det allerførste skal du gøre dig klar på, hvad du vil sælge på din webshop. Har du et fysisk produkt, som du skal have på lager og sende afsted, eller sælger du en ydelse?
Hvis du vil sælge et fysisk produkt, hvor stort et sortiment vil du tilbyde på din side? Og vil du udvide løbende med flere produkter? Spørgsmålet er relevant ift., hvad din hjemmeside skal kunne rumme, og hvorvidt du får brug for et lagersystem til at holde styr på alle bestillinger.
Hvad er formålet med din webshop?
Det kan måske virke som en selvfølgelig, hvad formålet med din webshop skal være. Alligevel, så kan det blive en stor fordel, at du gør dig overvejelser omkring, hvorfor du ønsker en hjemmeside.
Hvad ønsker du, at dine besøgende skal gøre på din side? Har du mersalgsprodukter du gerne vil sælge med til hvert produkt? Skal de tilmelde sig dit nyhedsbrev? Har du noget bestemt indhold, som du gerne vil have dem til at læse?
Svaret på dine spørgsmål kan du med fordel bruge som pejlemærke, når hjemmesiden skal udarbejdes. De kan hjælpe med at spore dig ind på, hvordan siden skal opbygges, hvilke funktioner siden skal have, og hvad dine besøgende skal møde, når de først kommer ind på din webshop.
Hvis du skal have en webshop, så er dit formål højest sandsynligt at sælge dine produkter. I dette tilfælde er det vigtigt, at det er let at kunne tilføje produkter til sin kurv, det er vigtigt at man let kan klikke sig ind i kurven og at ordreprocessen er hurtigt og glidende – ellers er der stor sandsynlighed, for at de besøgende forlader siden.
Vil du have en hjemmeside, du selv kan redigere i?
Det er bestemt en overvejelse værd, hvilket system hjemmesiden skal laves i. Vil du f.eks. selv have mulighed for at tilføje nye produkter, skrive produkttekster og tilføje billeder? Eller måske endda publicere dine egne blogindlæg? I så fald så er det væsentligt, at siden bygges op i et system, som er brugervenligt, og som du kan navigere rundt i. Shopstart er et eksempel på en af disse platforme. Her kan du endda let lave din egen webshop, vælge mellem forskellige designs, og i et system som er utrolig brugervenligt.
En af de andre store fordele ved at få en hjemmeside, som er brugervenlig er, at det kan være dyrt, hvis du skal betale et firma for at assistere dig med diverse vareoplægninger løbende.
Skab et overblik over hvad webshoppen koster månedligt
Når man har en webshop, kan der være forskellige funktioner, betalingsterminaler m.m., som koster et månedligt gebyr for være kørende på hjemmesiden. Sæt dig godt ind i de udgifter, som følger med webshoppen, så du har det fulde overblik.