Ti tips: Tjek tekst-kvaliteten på din hjemmeside
Vi er ekstremt utålmodige, når vi surfer på nettet. Vi forlader over halvdelen af de hjemmesider, vi besøger, før der er gået 15 sekunder. En af de bedste veje til at slå statistikken er god tekstforfatning. Tjek om teksten på din hjemmeside holder via ti ultrakorte tips.
1: Kend din målgruppe
Det kan lyde banalt, men ikke desto mindre overses det af mange: Før du begynder at skrive, skal du kende din målgruppe. Der er kæmpe forskel på, hvordan en tekst bliver læst af en skolelærer, en bankmand, en juraprofessor og en gymnasieelev.
Hvis du henvender dig til flere målgrupper på én gang, må du bruge et sprog, de alle forstår.
2: Brug den omvendte pyramide
Opmærksomheden på nettet er flygtig. Folk forsvinder som støvfnug i stormvejr, hvis de ikke straks ser, at dit website tilbyder dem det, de søger. Derfor:
– Vis det vigtigste øverst på siden
– Bevæg dig gradvist ned i materien med understøttende information
– Afslut med flere nyttige detaljer
3: Hold det kort og enkelt
Brug korte og enkle sætninger. Vælg hellere korte end lange ord. Fjern fremmedord, medmindre de er strengt nødvendige.
Smukt sprog behøver ikke være svært at læse.
4: Brug aktivt sprog
Brug hellere aktive end passive udsagnsord. Og husk at skrive, hvem det handler om.
”Line bestilte vin til alle” er bedre end ”Der blev bestilt vin til alle”.
5: Varier sproget
Ind i mellem, fra tid til anden, sommetider, af og til, nu og da, ikke sjældent, ganske ofte, i nogle situationer, ved visse lejligheder. Sproget har masser af udtryk med samme betydning. Lad os ikke snyde læseren for friskhed, liv og variation i teksten.
6: Gør teksten nem at skanne
Gør det let at få et hurtigt overblik over indholdet på siden. En skarp, sigende overskrift. En kort indledning, som opsummerer det allervigtigste. Og sidst, men ikke mindst: Brug rigeligt med mellemrubrikker, som gør det let at skanne teksten og finde frem til det mest relevante.
7: Brug billeder, film og infografik
Et billede siger mere end 1000 ord. I hvert fald for nogen. Andre foretrækker rent faktisk ord, mens andre igen foretrækker film, tabeller eller infografik. Sørg for, at dit budskab trænger igennem til alle besøgende ved at mikse dine virkemidler. Når du bruger billeder så forsyn dem en beskrivende tekst. Når du bruger film så forsyn dem med både undertekster og infografik.
8: Link videre og brug kilder
Hvis du benytter disse råd, kommer du ofte til at skrive ultrakort. I så fald kan det være smart at linke til uddybende tekster. Så ved læseren, hvor hun kan hente mere viden. Vær generøs med dine links. Selvfølgelig også de interne. Og spørg en ekspert i SEO-strategi, hvis du ikke selv ved, hvordan du undgår, at Google straffer dig for det.
9: Fortæl en historie. Måske.
Tit og ofte kan historier både tiltrække og fastholde folk. De kan også skabe troværdighed, bringe følelser i spil og styrke erindringen. Men husk igen på det med målgruppen. En it-udvikler, der leder efter en bid kode på nettet, gider ikke tygge sig gennem virksomhedens skabelsesberetning først. Visse målgrupper vil direkte til fakta. Andre skal hjælpes på vej af en god historie.
10: Læs korrektur
Stavefjel og sjusket sprogbrug, skal for enher pris undgåes. Det skader troværdigheden at fylde sin hjemmeside med sproglige fejl.
Kontakt Telving & Co
Teksten ovenfor er skrevet af den professionelle tekstforfatter, Thomas Telving, som driver kommunikationsbureauet Telving & Co.
Ved siden af arbejdet som tekstforfatter holder Thomas Telving foredrag om kunstig intelligens.
Telving & Co laver bl.a. tekstforfatning for erhvervstelefoniselskabet Uni-tel. Læs mere om Uni-tel her og besøg deres hjemmeside for at se eksempler på tekst, der både fungerer på Google og er behagelige at læse.
Kontakt Telving & Co på +45 24790322 eller thomas@telving.dk