Få cyklerne tilbage i byen!
Sommeren er snart ovre, og solen bliver sky. Men det betyder ikke at de danske cyklister forsvinder fra vejene. Lige fra Vejle til Vendyssel, fra Horsens til Herning, og fra Kolding til København trasker energiske cyklister gennem efterårets kolde blæst, på vej mod arbejde, på vej til at se venner, familie, klassekammerater, eller måske bare for at få strammet kæden hos den nærmeste cykelhandler. Vi danskere slider cykelstierne ned i stor stil, med vores co2 neutrale rugbrødsmotorer.
Og når vinteren kommer, så cykler vi ud i sne og slud. Kun de største snebyger kan få os væk fra cykelstigerne og ind i togene.
Det er ingen hemmelighed at Danmark er en cykelnation. Det har vi været i mange år og, det vil vi forhåbentlig være mange år i fremtiden. Cyklerne er gode for miljøet, de er gode for vores helbred, og så fylder de langt mindre end de biler der kører rundt og spreder os og støj i byerne.
Er København en cykelby?
Dog virker det som om at politikerene har fået en ny agenda. De brander os som en cykelnation, imens det ene parkeringshus skyder op i midt-byerne efter det andet. Lige fra Vejle til København indsnævres vores cykelstier der i forvejen fylder en brøkdel og det danske vejnet. Store bred-banede motortrafikveje bliver bygget som fra et knips med en finger, men at bygge en cykelsti der er mere end 2 meter bred, i centrum af Horsens, er åbenbart et projekt samtlige jyske lokalpolitikere skal involveres i.
Grøn omstilling
Jeg forstår det ikke. Vi kan snart ikke tænde for TV’et uden at vi skal debattere den grønne omstilling. Vi snakker om, hvor meget co2 vi kan spare på en god el-pærer, hvor meget co2 vi spare på at spise vegetarisk, og vigtigst så snakker vi om hvor godt de ville være hvis vi skiftede fra Diesel til benzinbiler, men hvad nu hvis vi skiftede fra bil til cykel? så havde vi pludselig gjort en stor forskel, men det kræver jo en politisk vilje for den danske infrastruktur. Forholdene for elcykler omkring Vejle, Horsens, Fredericia og Kolding er så dårlige at det næsten bedre kan svare sig at køre i bil, selv hvis man havde et brændene ønske om at at cykle på arbejde.
Så er det ikke på tide at vi i Danmark begynder at være seriøse omkring vores selv forhøjede cykelbrand, og rent faktisk begynde at investere i det danske cykelnetværk, og begynde at se på hvordan vi kan skabe endnu flere incitamenter for at få flere mennesker ud af bilerne og op på cyklerne, det er trods alt både sundt for vores kroppe, og for vores planet.