Undervognsbehandling

0

Husk dette når bilen skal have undervognsbehandling

Om du skal have en Det kan være svært at vælge, hvilken rustbeskyttelse der er den rigtige. Indhent tilbud fra flere rustbeskyttelsescentre og husk at sikre dig, at priserne dækker over samme type undervognsbehandling. Det er individuelt, hvor ofte en bil har behov for rustbeskyttelse.

Er der forskel på undervognsbehandling og rustbeskyttelse?

Ja, rent behandlingsteknisk er der forskel. En undervognsbehandling af bilen dækker som udgangspunkt over, at der primært bliver behandlet på den synlige del af selve bilens undervogn, hvorimod rustbeskyttelse er langt mere dækkende og effektiv. Rustebeskyttelse af motorrum, døre og klapper samt hulrum er mindst lige så vigtig, ligesom der afsluttes med et ekstra slidlag i bunden. For mange bilejere dækker begreberne undervognsbehandling og rustbeskyttelse over det samme, men teknisk set er der altså forskel.

Hvad er den bedste undervognsbehandling? Det seriøse rustbeskyttelsescenter vil være i stand til at rådgive dig om den rette rustbeskyttelse af din bil. Spørg efter en beskrivelse af den behandlingsform, der anbefales. Behandlingsbehovet varierer i forhold til bilmodel, bilens alder, brug og stand.

”FDM anbefaler, at alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid”

Det er en individuel vurdering af den enkelte bil, hvornår den skal have undervognsbehandling. FDM anbefaler dog, at alle nye biler bør rustbeskyttes fra ny for at forlænge bilens levetid, da bilerne ikke er produceret til det danske klima. Som tommelfingerregel kan man sige, at jo billigere bilen er, jo mindre er den rustbeskyttet fra fabrikkens side.

Udførelse vigtigere end produktet

Det er FDMs opfattelse, at produkterne fra de kendte leverandører i det store og hele rustbeskytter lige godt. Der findes ingen undersøgelser, som beviser, at et produkt kan fremhæves i forhold til andre. Derimod er det afgørende, at arbejdet er udført korrekt, og at rustbeskyttelsen er kommet ind i krogene.

Det er vigtigt er, at produktet kan arbejde sammen med det produkt, som bilen eventuelt allerede er behandlet med fra fabrikkens side, og at undervognsbehandlingen udføres korrekt. Det er rustbeskyttelsescentrets ansvar, at der anvendes forenelige produkter, og at arbejdet er i orden.

Sprøjteskema vigtigt

Det er vigtigt, at undervognen rengøres grundigt, inden undervognsbehandlingen påbegyndes. Desuden skal rustbeskyttelsescenteret have adgang til de rigtige informationer om, hvor bilen skal behandles. Herunder er det også vigtigt at vide, hvor der ikke skal behandles af hensyn til elektriske komponenter mv.

Til det formål er det afgørende, at der er et sprøjteskema til den pågældende bilmodel. På bilmodeller der er solgt få af, vil der ofte ikke være udviklet et sprøjteskema. Her er det rustbeskytterens erfaring, der danner grundlag for behandlingen.

I enkelte tilfælde anbefaler bilimportøren et eller flere produkter som værende velegnet til netop deres biler. Sådan en anbefaling bør følges.

En eller flere undervognsbehandlinger?

Som regel er en rustbeskyttelse hvert andet år mere end tilstrækkeligt. Dette kan dog variere afhængig af bilens stand og brug.

Brug en uvildig rådgiver til at vurdere, hvornår din bil skal undervognsbehandles. Har du en garantiaftale med et rustbeskyttelsesfirma, så skal aftalens intervaller for undervognsbehandling overholdes.

I særlige tilfælde kan ældre biler, med begyndende rust i undervognen, have behov for en ekstra kontrol for at sikre, at det begyndende rust er ordentlig mættet med rustbeskyttelse, ligesom gammel rustbeskyttelse kan have tilbøjelighed til at løsne sig.

Galvaniseret betyder ikke rustfri

Selv om bilen er galvaniseret, betyder det ikke, at undervognen er rustfri. De forbedrede produktionsmetoder har ofte til formål, at bilfabrikkerne risikofrit kan give 10-12 års garanti mod rustgennemtæring.

De seneste undersøgelser fra Korrosionsinstituttet i Sverige viser, at i takt med at der i større grad anvendes forzinkede karrosseriplader, spares den traditionelle olie/voksbehandling ofte væk i produktionen. Det er væsentligt at være opmærksom på, at der skelnes mellem angreb af rust i al almindelighed og egentlig rustgennemtæring.

Gennemtæring

I garantibestemmelserne ses det som hovedregel, at der alene ydes garanti mod indefra kommende gennemtæring af rust. Det betyder, at en rustgennemtæring, som er startet som resultat af en lakafskalning, f.eks. fra et stenslag, ikke vil være omfattet af rustgarantien.

Kilde: FDM

Undervognsbehandling | Rustbeskyttelse | Undervognsbehandling Aalborg | Undervognsbehandling Hjørring | Undervognsbehandling Frederikshavn

Leave A Reply

Your email address will not be published.