Danskerne køber gaver online som aldrig før – rekorderne bliver slået år efter år
Hvert eneste år sættes der nye rekorder for, hvor meget vi danskere bruger på e-handel. Sidste jul købte vi flere gaver online end nogensinde før, og alt tyder på, at sidste års rekord bliver slået i år.
Hvert eneste år hører vi, at sidste års rekord for, hvor meget, der blev brugt på online handel, er blevet slået. Det går kun en vej for online handel, og det er opad.
Der er visse perioder i året, hvor online handel særligt eksploderer, og det er i forbindelse med julen og Black Friday.
Sidste jul købte 2 ud af 3 danskere deres gaver online, og det var særligt familier med småbørn, der klarede juleindkøbene i netbutikkerne, viste en undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv.
Hvorfor er e-handel så populært?
Der er flere forskellige årsager til, at mere og mere handlen flytter over og bliver online. Først og fremmest skyldes det fleksibiliteten i e-handel. Her skal man ikke tænke over at nå forbi, før butikkerne lukker. Her skal man ikke fare op og ned af Strøget for at finde syv forskellige gaver. Her er alt samlet foran en selv på computeren.
Derudover er prisen også et argument. Grundet det store udvalg og den store interne konkurrence webshops imellem er det stort set altid muligt at finde et produkt billigere online end i fysiske butikker.
SEO-specialister ser et stort marked for gaverelaterede søgninger
Mange SEO-specialister forsøger at score en bid af kagen ved at rangere på gave-relaterede søgninger. Det kan være ’gave til hende’ eller ’gave til ham’, som der er flere tusinde søgninger på hver måned.
Hvis du laver en søgning på en af ovenstående fraser, vil du blive præsenteret for lange lister med gaveideer til piger og drenge. Der vil være adskillige udgående links på listerne, og du kan være ganske sikker på, at disse links er affiliate-links, så hjemmeside-ejeren tjener lidt mønt, når du et par minutter senere køber noget i den webshop, han/hun har sendt dig hen i.
Det skal dog siges, at der også findes en række webshops, der forsøger at rangere på gaverelaterede søgninger. Tendensen er tydelig, og det er, at der konkurrencen skærpes, fordi flere og flere lykkeriddere ser et potentiale for at tjene penge på disse søgninger, fordi så mange gavekøb i dag foretages online.