Brætspil er det nye sort
Man skulle tro, at når vi lever i en digitaliseret verden, vil gammeldags underholdning forsvinde i vores tilværelse. Men det er altså ikke tilfældet for brætspil, som er mere populært end nogensinde før. Det viser blandt andet Google Trends som er et værktøj, der giver overblik over nationale og internationale online trends.
Noget andet som indikerer den store interesse for brætspil er alle de brætspilscaféer, der myldrer frem i storbyerne København, Århus, Odense og Ålborg. På nuværende tidspunkt eksisterer der ikke nogen brætspilscafé i Sønderborg, men det kan meget vel ændre sig de næste par år, eller måske endda måneder.
Spiludgivere spytter også brætspil ud til forbrugerne som aldrig før. Der er derfor et væld af brætspil at vælge mellem. Danske, succesfulde spildesignere som Jacob Jaskov inspirerer og motiverer resten af de danske spildesignere til at gi’ sig i kast med spiludvikling, hvilket resulterer i et større udvalg af brætspil til slutbrugeren. Formentlig betyder det, at i sidste ende bliver flere lokket til at købe et brætspil, fordi der er lidt til enhver smag.
Spilkoncerner som Bezzerwizzer fortæller DR, at de også kan mærke tendensen og oplever et stigende salg. Det er ikke blot de gamle klassikere (blandt andre RISK, scrabble og skak), der har succes. Det er også de nyeste brætspil, hvor især samarbejds-brætspil vækker stor interesse hos forbrugerne. Disse brætspil byder nemlig på en ny form for spiloplevelse, nemlig samarbejds-elementet. Brætspil som Pandemic og Fog of Love er gode eksempler på et par populære brætspil, hvor samarbejde spiller en stor rolle for spillets udslag.
Tendensen i Sønderborg
I Sønderborg er der også tegn på interessen. Idrætshøjskolen Sønderborg (IHS) har tilføjet et interessefag kaldet “brætspil”, som fylder cirka 3 timer på skemaet – om ugen vel at mærke. Faget har til mål at gøre kursisten opmærksom på brætspil-verdenen (dvs. at kursisten får et overordnet overblik og kendskab til hvilke brætspil der eksisterer), gennemgå regler af forskellige brætspil, vurdere brætspil og sidst og ikke mindst får kursisterne også mulighed for at spille diverse brætspil.
Udover at Idrætshøjskolen Sønderborg har taget trenden til sig, så har Biblioteket Sønderborg også været hurtig ude af startfelterne. Allerede i 2017 valgte biblioteket at afholde brætspil arrangementer som blandt andre et “lav dit eget brætspil” arrangement for de kreative sjæle. Spildesign er noget af det, som også rykker for tiden. Mange brætspilsentusiaster går fra at spille brætspil til pludselig at lave sine helt egne brætspil, fordi der er gode penge i brætspil. Denne tendens skyldes især forekomsten af crowdfunding platforme (f.eks. Kickstarter og Indiegogo), der gør det muligt for amatør spildesignere at få succes med sine hjemmelavede brætspil uden at låne penge i banken. Du kan læse mere om bibliotekets brætspil-arrangementer her.
Alle disse tendenser og interessen for brætspil giver også anledning til at tro, at de fysiske butikker i Sønderborg – som forhandler brætspil (f.eks. Bog & Idé, Arnold Busck og BR) – burde også se en stigning i brætspil-omsætningen. Især i november og december hvor omkring 60% af brætspil-salget foregår. Interessen for brætspil i de måneder skyldes formodentlig to ting: Black Friday og jul. Ved juletid bruger man ofte mere tid med familie, venner og bekendte, og her kan brætspil bidrage til hyggelig og nærværende underholdning.
Fremtiden ser lovende ud
I det hele taget er det en spændende tid vi lever i. For selvom vi lever i en digital tidsalder, så forsøger folk at søge hen mod “de gamle dage”. Det ses ikke kun i brætspil-branchen, men også i andre brancher som f.eks. modebranchen, hvor retro/vintage tøj i lang tid har været det nye.
Det er kun positivt, at flere søger i denne retning, og det bliver forhåbentlig ved. Mindre skærmtid er lig med mindre stres og mere samvær.