Verden er globaliseret, men er du?
Overvejer du at ekspandere forretningen, eller har du allerede udenlandske kunder og medarbejdere? Så bør lokalisering være en del af din forretningsplan.
Vi bliver i stadig højere grad forbundet på tværs af landegrænser, blandt andet fordi, at flytransporten bliver billigere og internettet mere tilgængeligt, hvilket mange virksomheder selvfølgelig har fået øjnene op for.
Det er dog ikke helt simpelt at begive sig ind på nye markeder, og særligt virksomhedens kommunikation er afgørende for, om den vil opnå succes på sit udenlandske eventyr, hvorfor et
Det er dog ikke helt simpelt at begive sig ind på nye markeder, og særligt virksomhedens kommunikation er afgørende for, om den vil opnå succes på sit udenlandske eventyr, hvorfor et oversættelsesbureau kan være en enorm hjælp, når udlandet kalder.
Så hvis du allerede gør forretning i udlandet eller går med tanker om at prøve lykken dér, kan du tjekke denne korte guide til, hvordan du bør håndtere dine udenlandske kunder og/eller medarbejdere.
Sproget er nøglen
Det vigtigste aspekt, når du kommunikerer med udenlandske kunder, er lokalisering.
Begrebet lokalisering spænder bredt, men generelt betyder lokalisering en tilpasning af tekst, og hvad der ellers hører med, til det publikum som teksten henvender sig til.
Det er en generel fejlantagelse, at det er tilstrækkeligt udelukkende at oversætte sit tekstmateriale til kundernes modersmål, hvorefter succesen vil avle sig selv. Oversættelser spiller naturligvis en vigtig rolle, men skrækeksemplerne er nok til at kunne konkludere, at der skal mere til, hvis man virkelig vil slå igennem.
Se eksempelvis den japanske bilproducent, Mitsubishi, der markedsførte en af sine modeller under navnet “parejo”, da de trådte ind på det sydamerikanske marked. Problemet med denne tilgang var dog, at parejo mange steder i sydamerika opfattes som et nedværdigende skældord, hvilket medførte en masse negativ omtale for Mitsubishi.
Dét, som ovenstående eksempel illustrerer er, at man hurtigt kan glemme de kulturelle rammer, som er del af alle sprog.
Kommunikerer virksomheden unaturligt, vil kunderne inden længe opfatte dette, hvilket i værste fald kan ende med at fornærme dem. Denne type problemer kan undgås med brugen af lokalisering, der vil medvirke til at skabe en mere naturlig og troværdig kommunikation tilpasset din målgruppes kompetencer, hvilket vil sikre dig, at målgruppen modtager det ønskede budskab.
Lokalisering skaber resultater
Fordelene i forbindelse med lokalisering omfatter dog mere end god kommunikation. Er kommunikationen med jeres kunder naturlig og troværdig, vil kunderne opleve øget tillid til jeres brand, hvilket er én af de parametre, som kunderne vurderer virksomheder på.
Jo større tillid folk har til dig, desto flere mennesker stoler på dig, og derfor vil flere mennesker vælge dig, hvis din troværdighed er stor. Derfor betyder øget troværdighed også øgede salg, og indtil flere studier har konkluderet, at lokalisering resulterer i øgede profitter.